Jaguar är typiskt bilar med trä och skinn, inte överdrivet stora utan ofta en aningen kompakta och med genomtänkta konstruktioner för att skapa prestanda och komfort. Det är t.ex. ovanligt med annat än skinn i säten. Träinlägg dominerar klart och bilarna är omsorgsfullt motoriserade för snabb, tyst och smidig färd.

Är du på jakt efter en Jaguar / Daimler för att susa fram i traditionell engelsk lyx, då kanske du ska ha en typisk saloon eller varför inte en sportcoupe eller roadster. Är det mest intressant med veteranbilar så är det ändå förspänt på reservdelssidan. Engelsmännen är mycket bra på att förse sin fordonshistoria med nytt liv och det finns bra tillgång på delar till ett stort antal modeller. Även i Sverige finns relativt bra tillgång på delar hos ett antal företag. Likaså finns gott om möjligheter att få tag på verkstadshandböcker, reservdelskataloger m.m. för de som vill underhålla eller renovera bilen själv. Vanligtvis är reservdelar till Jaguar prisvärda och du får också mycket bil för pengarna.

Lär dig mer om Jaguar inför köpet av bil, det kan löna sig eftersom stora motorer också behöver ett bra underhåll.

Gå med i JEC och du får en trevlig Engelsk tidning med bra artiklar hur man mekar och renoverar Jaguar.[/one_half] [one_half_last]Sök i forum som t.ex. Jaglovers, där bl.a. Kirby Palms m.fl. sammanställt ett dokument om Jaguars V12-motor. En annan bra site är AJ6 Engineering som har bra artiklar om Jaguars motorer m.m.

Är du medlem i JEC Sweden – konsultera en märkesansvarig.

Vill du ha en Jaguar utan att direkt vara teknikintresserad, ta hjälp av ett företag eller annan kontakt du litar på för att hitta ett bra exemplar. Genom klubbmedlemskap får man ofta unika kontakter som underlättar att hitta bra Jaguarer.

Och till sist – oroa dig inte för Lucas elsystem. Det är en nidbild att ”Lucas uppfann mörkret” och säkert vet alla att det än i dag finns problem med bilars elsystem trots att Lucas inte existerat på länge.[/one_half_last]